Sunday, March 16, 2014

Jesmo li dovoljno veliki ?

Tijekom godina potrošači u Republici Hrvatskoj sve su bolje zaštićeni raznim zakonima i odredbama. Kao krajnji korisnici, svi oni koji imaju mobitel ili tablet željeli bi imati što bolju podršku za svojeg elektronskog ljubimca. Stoga smo kao dugogodišnji korisnici mobilnih telefona, odlučili pretražiti bespuća interneta i vidjeti kakva je situacija. Zapravo zanimalo nas je koliko brige velike korporacije posvećuju korisnicima u ovako malim i nezanimljiv državicama kao što je naša. U isti koš komotno možemo svrstati i naše susjede iz BiH, Srbije, Crne Gore, Makedonije. Njihove stranice i njihovu situaciju nismo provjeravali, ali zato smo odlučili potražiti što se nudi u Hrvatskoj. Smatramo se naprednim korisnicima mobilnih telefona i ostale tehnike, ali u ovom slučaju pokušali smo se staviti u položaj početnika i na temelju te pretpostavke krenuti u potragu. Internet je u današnje vrijeme osnovni izvor informacija, stoga web stranice smatramo osnovnim izvorom informacija za svakog početnika.

Što smo očekivali prije pretraživanja? U najboljem (možemo reći-idealnom?) slučaju da nudi barem sljedeće: više od ovoga bilo bi zaista fenomenalno :-)

1.       Stranicu napisanu na hrvatskom jeziku
2.       Sav potreban softver za spajanje mobitela/tableta na osobno Windows računalo
3.       Mogućnost downloada korisničkih uputa za svaki model u ponudi
4.       Ovlašteni servis u Hrvatskoj
Stoga krenimo nekim abecednim redom. Nismo naveli sve proizvođače, samo one poznatije. Također nisu navedeni uređaji koji su brandirani za nekog pružatelja usluga, točnije Tele2,T-mobile i VIP. U biti ovdje je opet najčešće riječ o ZTE ili Huawei uređajima koji se prodaju pod određenim brandom, pa su ti uređaji već pokriveni podrškom ova dva proizvođača.

ALCATEL
Za početak nije loše. Na matičnoj stranici Alcatel je ponudio sve što je korisniku potrebno za njegov uređaj.

1.       Na adresi:  http://www.alcatelonetouch.com/hr/ nalazi se stranica na hrvatskom jeziku
2.       Alcatel OneTouch Manager i One Touch Upgrade dostupni su za preuzimanje
3.       U trenutku pisanja teksta  nudi se preuzimanje korisničkih uputa  za 38 modela telefona i/ili tableta
4.       Ovlašteni servis je Mobis-electronic:  http://www.mesc.hr

APPLE
Kao što se i očekuje od proizvođača koji nudi isključivo skupe (i kvalitetne) uređaje, Apple nudi sve što treba jednom početniku na adresi: http://www.apple.com/hr/support/

1.        Stranica je u potpunosti na hrvatskom jeziku i jednostavna za korištenje
2.        Kod Applea je jednostavno, trebate iTunes i to je to, za PC i za Mac
3.        Upute za iPhone smo pronašli, no upute za iPad trenutno ne postoje na hrvatskom, ali ima ih na engleskom
4.         Ovlašteni servis za iPhone i iPad ne mogu se pronaći na stranicama, ali zato imamo Vip i T-mobile kao službene distributere. Ovlašteni prodajni partner za ostale Apple proizvode (računala itd...) http://www.apcom.hr/ kao ovlaštene servise navodi sljedeće adrese: http://www.istyle.eu/hr/servis, http://www.store.com.hr/servis/, http://www.mesc.hr


BLACKBERRY
U zadnje vrijeme BlackBerry baš i ne stoji najbolje na tržištu, a to se vidi i po podršci za male države kao što je naša.

1.       Na stranici: http://global.blackberry.com/sites/emea/hr_hr.html možemo pronaći tri modela telefona koji su ukratko opisani na hrvatskom jeziku. Linkovi za kupnju uređaja vode na T-mobile i VIP stranice, ali ne rade. Odnosno T-mobile/VIP stranice ne prikazuju sadržaj koji očekujete klikom na određeni link. Možemo reći da stranica na hrvatskom jeziku praktički ne postoji.
2.       Za softver morate potegnuti do stranice na engleskom jeziku: http://uk.blackberry.com/support.html?lid=uk:bb:support&lpos=uk:bb:support
3.       Kao i softver i korisničke upute možete pronaći samo na engleskom jeziku
4.       Ovlašteni servis za Blackberry u Hrvatskoj….nismo pronašli

GIGABYTE
Gigabyte je kod nas poznatiji kao proizvođač matičnih ploča i ostalih komponenti za računala, ali vani (posebice u Kini) je poznat i kao proizvođač mobilnih telefona. Pošto se u Hrvatskoj već prodaje nekoliko modela telefona ovog proizvođača, htjeli smo provjeriti kakva je situacija sa podrškom ovog proizvođača. No pretragom interneta naišli smo na sljedeće:

1.       Stranica na hrvatskom jeziku ne postoji. Možete se poslužiti stranicom na srpskom jeziku (latinica) na adresi: http://www.gigabytecm.com/rs, no niti ona baš nije bogata sadržajem
2.       Preuzimanje softvera sa stranica proizvođača nije moguće
3.       Situacija sa korisničkim uputama je ista, dakle na stranici ne postoje
4.       Ovlašteni servis za Hrvatsku je Mobis http://www.mesc.hr/

HTC
Kako opisati HTC-ov odnos prema hrvatskim kupcima u dvije riječi? Solidno dobar. HTC slovi za proizvođača kvalitetnih uređaja, stoga smo očekivali solidnu podršku.

1.       Stranica namijenjena hrvatskim korisnicima nalazi se na adresi: http://www.htc.com/hr/ i možemo reći da je sve odrađeno na visokoj razini. Trenutno se nudi podrška za 26 modela telefona.
2.       HTC Sync Manager je dostupan za preuzimanje sa stranica
3.       Korisničke upute također je moguće preuzeti na stranici, ali samo na engleskom jeziku
4.       Stranice ovlaštenog servisa možete pronaći na adresi: http://www.agramservis.hr/
Za razliku od ostalih proizvođača, HTC nudi još jednu stranicu kao podršku korisnicima u Hrvatskoj. Možete je pronaći na adresi: http://www.htcfans.hr/. Osim toga HTC čak nudi mogućnost da ih nazovete na besplatni broj telefona 0800806340 te se na taj način informirate o njihovim proizvodima i uslugama. Pohvalno!


HUAWEI
Poznati kineski proizvođač nije se baš previše potrudio da bi lokalizirao svoje stranice, ali je zato podrška na engleskom jeziku dobra.

1.       Stranica postoji samo na engleskom jeziku,adresa: http://consumer.huawei.com/en/support/index.htm
2.       Softver je dostupan za preuzimanje
3.       Korisnički priručnici također se mogu pronaći na stranici, ali nisu svi prevedeni na hrvatski jezik
4.       Stranice ovlaštenog servisa možete pronaći na adresi: http://www.agramservis.hr/
Huawei je 2012. godine službeno pretekao Ericsson i postao NAJVEĆI proizvođač telekomunikacijske opreme na svijetu, a u Hrvatskoj od te firme korisnici doslovno nemaju ništa. Pri tome mislim na podršku. Uspio sam samo pronaći poduzeće Huawei technologies d.o.o iz Zagreba koje nema niti web stranicu za sebe, a o podršci možemo sanjati. Jedina pomoć na hrvatskom jeziku mogao bi biti Facebook profil Huaweia Hrvatska: https://www.facebook.com/HuaweiDeviceCroatia

LG
Pomalo neočekivano, ali LG se ZAISTA potrudio napraviti stranicu na kojoj će korisnik pronaći sve što mu je potrebno. Velika kompanija koja vjerojatno jednako tretira sve države u svijetu. Adresa: http://www.lg.com/hr/mobilni-telefoni

1.       Stranica je u potpunosti na hrvatskom jeziku i jednostavna za korištenje
2.       Uz svaki model telefona dostupan vam je sav softver
3.       Dostupne su sve upute koje su potrebne prosječnom korisniku
4.       Centralni LG servis na adresi: http://www.lg-servis.hr

MOTOROLA (Lenovo)
Autor ovih redaka veliki je fan Motorole, te je mu jako teško napisati ovu gorku činjenicu. Situacija sa Motorolom u Hrvatskoj je skoro kao Huawei. Jednom riječju – smiješno. Za razliku od Huaweija, Motorola barem ima registriranu domenu na adresi: www.motorola.hr, ali u vrijeme pisanja stranica nije radila. Nakon što je Lenovo kupio Motorolu, nadamo se da će i podrška biti bolja.

1.       Web stranica trenutno ne radi. Po sjećanju mogu reći da je na stranici bila solidna prezentacija Motorolinih mobitela.
2.       Hrvatska stranica ne radi, pa nemate ništa na hrvatskom jeziku. Za softver i drajvere (upravljačke programe) poslužiti će vam stranica: https://motorola-global-en-roe.custhelp.com/app/home/action/auth na engleskom jeziku
3.            Na žalost, korisničkih uputa na hrvatskom nema. Ukoliko se koristite engleskim jezikom, pronaći ćete dosta korisnog sadržaja na stranici.
4.            Ovlašteni servis je Agram servis d.o.o http://www.agramservis.hr/

NOKIA
Dobra stara Nokia nikada nije zaboravljala svoje korisnike. Na stranici: http://www.nokia.com/hr-hr/
nudi sve, kako za nove tako i za stranije modele.

1.       Stranica je u potpunosti na hrvatskom jeziku
2.       Softver za povezivanje sa računalom postoji za Windowse i Mac, ali stariji uređaji samo Windows
3.       Upute su dostupne za preuzimanje
4.       Ovlašteni servis je Mobis-electronic: http://www.mesc.hr

SAMSUNG
Izgleda da Korejanci vole Hrvatsku. Kao i LG i ovaj div potrudio se da stanovnici malenih država kao što je naša imaju kvalitetnu online podršku. Možete je pronaći na adresi:
http://www.samsung.com/hr/support/main/supportMain.do

1.       Stranica je u potpunosti na hrvatskom jeziku i jednostavna za korištenje
2.       Samsung Kies dostupan je za download za Windows i Mac
3.       Dostupne su sve upute koje su vam potrebne
4.       Centralni servis je Europatrade. http://www.europatrade.hr/Stranica.aspx?page=CentralniServis

SONY
Sony ima svoju stranicu na adresi www.sony.hr, ali trenutno je u nekoj fazi prilagodbe. Kada potražite pomoć i podršku za mobile telefone, biti ćete preusmjereni na glavnu sonyjevu stranicu koja je na engleskom. Ali ne baš uvijek. Stoga vam moramo napomenuti da ove informacije uzmete sa malo rezerve, jer će se situacija mijenjati iz dana u dan ili tako nešto ???

1.       Stranica postoji, ali je djelomično na engleskom jeziku
2.       PC Companion je dostupan za preuzimanje
3.       Upute za mobitele dostupne su na hrvatskom jeziku, ali je komplicirano doći do istih
4. Informacije o najbližem servisu na adresi: http://www.sony.hr/support/hr/repair/asc


ZTE
Pomalo očekivano ZTE ne nudi hrvatsku verziju svoje stranice, ali ipak nije zaboravio korisnike u Hrvatskoj. Na adresi: http://www.ztedevices.com/support/selectproduct.html?type=manual možete pronaći upute za svoje mobitele, dok ostatak podrške ovisi više o sreći nego li o vašim vještinama surfanja. Nadamo se da će se situacija iz dana u dan popravljati.


Kao što smo iz primjera Huaweija i ZTE-a vidjeli, kineski proizvođači jesu najveći na svijetu, ali ipak u podršku ne ulažu dovoljno resursa. Da ipak nije sve tako crno i da ne biste pomislili da Kinezi nisu postali biznismeni, nudimo vam sljedeći primjer.
Lenovo (Motorola?) na adresi: http://www.lenovo.com/hr/hr/ na upit o mobilnim telefonima,kaže sljedeće:

"Zahvaljujemo na Vašem interesu za Lenovo proizvode. Lenovo još nije počeo prodavati svoje mobilne telefone u Republici Hrvatskoj. Molimo Vas da obratite pozornost na činjenicu da nijedan mobilni telefoni Lenovo još nije atestiran za korištenje u Republici Hrvatskoj. Lenovo ne snosi nikakvu odgovornost, niti preuzima obaveze za korištenje mobilnih telefona unutar RH. Lenovo, također, ne pruža tehničku podršku u slučaju bilo kakvih problema."

Lenovo mobiteli se već neko vrijeme dobro prodaju po oglasnicima, i uopće nisu loši, ali do službene prodaje moramo malo pričekati. Nadamo se ne dugo….


Što zaključiti iz gore napisanog teksta ? Proizvođači se prvenstveno vode svojim strategijama i sukladno njima dodjeljuju prioritete za podršku korisnicima. U našem slučaju problem je što smo (pre)malo tržište za većinu njih. Neki proizvođači čak niti nemaju predstavnika u Hrvatskoj, pa smo u slučaju takvih mobitela osuđeni na milost i nemilost mobilnih operatera koji uvoze njihove uređaje. Još ako imamo sreće, pa operater pronađe kvalitetnog servisera za sve one kojima je to potrebno, tada će sve manje-više završiti dobro. Ukoliko tome nije tako, najčešće kupujemo novi uređaj. Nažalost za sve osim nas korisnika, to je najjednostavnije rješenje.